Even voorstellen

Ik ben Chantal Stevens en vanaf mijn twintigste heb ik met veel liefde en plezier voor de klas gestaan. Buiten de kleuters heb ik inmiddels alle groepen en bijna alle combinaties combinaties gehad. Mijn brede interesse en mijn zoektocht naar mijn eigen ideale onderwijsplaatje hebben mij op verschillende plekken gebracht. Deze lange en soms turbulente zoektocht heeft mij ontzettend veel geleerd en het heeft me gemaakt tot de leerkracht die ik nu ben.


Elf jaar geleden werd onze oudste zoon geboren. Het was me al snel duidelijk dat onze oudste zoon extra begeleiding en zorg nodig had en voordat hij zijn eerste stap in het regulier onderwijs gezet had, werden wij al de bureaucratie van de gemeente, JGZ en Passend Onderwijs in geslingerd. Kort daarna werd onze jongste zoon ernstig ziek en liep hij na een lange periode in het ziekenhuis ook vast in het regulier onderwijs. Ditmaal in een andere tak van begeleiding en zorg, waardoor we ook dit traject helemaal opnieuw moesten leren begrijpen. Nadat onze beide jongens (tijdelijk) thuis kwamen te zitten kwam alles in een stroomversnelling. Inmiddels zitten ze alweer een paar jaar op het speciaal onderwijs en gaan ze ieder met hun taxibusje naar hun eigen school. 


De afgelopen jaren heb ik keihard gewerkt om de omvangrijke en stugge bureaucratie van de gemeente, JGZ en Passend Onderwijs te begrijpen en onze weg erin te vinden. Ik heb daarom besloten om te stoppen met mijn baan als leerkracht om mij volledig in te kunnen zetten voor de zorg van mijn kinderen. 


Natuurlijk blijft mijn liefde voor kinderen en het onderwijs. Mijn drang naar beter en inclusiever onderwijs is nu sterker dan ooit. Ik zie kinderen met bosjes bezwijken aan de grote druk in het onderwijs en ook zie ik nog steeds kinderen buiten de hokjes vallen en daardoor langdurig thuiszitten. Hoe kan dit, in een welvarend land als Nederland? Hoe kan het dat er zoveel leuke, bijzondere en creatieve kinderen zijn, die niet in de kaders van het regulier onderwijs passen?


Het is mijn missie om deze kinderen te helpen en ook ouders te ondersteunen in het vinden van hun weg in het omvangrijke en stugge onderwijs- en zorgsysteem van Nederland. Mijn netwerk is groot en ik heb inmiddels goed inzicht in alle bureaucratie en alle instellingen die er zijn.


Ik kan niet beloven dat ik alle antwoorden heb, maar wel dat ik er alles aan doe om mee te denken en uw kind op een passende manier te begeleiden en onderwijzen, als dat in het huidige onderwijssysteem (tijdelijk) niet meer lukt.